Relasi Manusia dan Lingkungan Hidup dalam Islam

  • Muslim Djuned Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh
Keywords: Lingkungan, Islam, Khalifah, Etika Lingkungan

Abstract

The environmental issue has become a global concern, predominantly due to environmental damage caused by human activities. This study aims to explore the concept of the environment in Islam and human responsibility as  'khalifah' (stewards) in maintaining ecological balance and sustainability. The article employs a qualitative method, focusing on literature studies involving Islamic sacred texts and secondary literature related to ecology, environmental law, and ethics in Islam. The study demonstrates that Islam teaches a mutualistic relationship between humans and the environment. Humans, as khalifah, bear significant responsibility in environmental management. Environmental protection is governed in Islamic teachings, encompassing environmental ethics, the concepts of taskhir (subjugation) and khalifah, as well as penalties for environmental offenders. The article emphasizes that environmental conservation is a collective responsibility that must be shouldered by all humans. A holistic approach grounded in Islamic values, integrating law, ethics, and environmental awareness, is essential to address current and future environmental issues.

Abstrak

Isu lingkungan hidup telah menjadi perhatian global, dengan kerusakan lingkungan yang dominan akibat aktivitas manusia. Studi ini bertujuan untuk mengeksplorasi konsep lingkungan hidup dalam Islam dan tanggung jawab manusia sebagai 'khalifah' dalam menjaga keseimbangan dan kelestarian lingkungan. Artikel ini menggunakan metode kualitatif, berfokus pada studi literatur yang melibatkan teks-teks sakral Islam dan literatur sekunder terkait ekologi, hukum lingkungan, dan etika dalam Islam. Kajian ini menunjukkan bahwa Islam mengajarkan hubungan mutualistik antara manusia dan lingkungan. Manusia, sebagai khalifah, memiliki tanggung jawab besar dalam pengelolaan lingkungan. Perlindungan lingkungan diatur dalam ajaran Islam, yang mencakup etika lingkungan, konsep taskhir dan khalifah, serta hukuman bagi pelaku kerusakan lingkungan. Artikel ini menekankan bahwa pelestarian lingkungan hidup adalah tanggung jawab bersama yang harus diemban oleh semua manusia. Pendekatan holistik yang berlandaskan pada nilai-nilai Islam serta mengitegrasikan hukum, etika, dan kesadaran lingkungan diperlukan untuk mengatasi masalah lingkungan saat ini dan masa depan.

References

Abdillah, M. (2001). Agama Ramah Lingkungan Perspektif Al-Qur’an. Paramadina.

Abdullah, A. (1996). Studi Agama: Normativitas atau Historisitas. Pustaka Pelajar.

Al-Zidani, A. M. A. (1999). Mukjizat Al-Qur’an dan As-Sunnah tentang Iptek. Gema Insani Press.

Anggalini, T. D., Hashifah, D. G., Sulistiyani, A. T., Satria, W. I., Gunawan, T., & Murti, S. H. (2021). Environmental damage study based on intensive land use activities in Widoro Sub-watershed of Patuk, Gunungkidul, Yogyakarta, Indonesia. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 724(1), 012024. https://doi.org/10.1088/1755-1315/724/1/012024

Firnando, H. G. (2023). Murtadha Muthahhari Ecological Vision: Unveiling the Spiritual Foundation of Harmony Between Humans and Nature in Islamic Ecology. HUMANIKA, 30(2), 198–207. https://doi.org/10.14710/HUMANIKA.V30I2.59354

Hamzah, M., Al-Munawar, F., & Al-Hafizh, A. W. (2004). Tafsir Maudhu’i Al-Muntaha. Pustaka Pesantren.

Ilham, M. I. (2021). Economic Development and Environmental Degradation in Indonesia: Panel Data Analysis. Jurnal Ekonomi & Studi Pembangunan, 22(2), Layouting. https://doi.org/10.18196/jesp.v22i2.7629

Koeswadji, H. H. (1993). Hukum Pidana Lingkungan. Citra Aditya Bakti.

Liu, N., Liu, Y., & Yu, X. (2023). The impact of public environmental concern on environmental pollution: The moderating effect of government environmental regulation. PLOS ONE, 18(8), e0290255. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0290255

Matangaran, J. R., Anisa, I. N., Adlan, Q., & Mujahid, M. (2023). Changes in floristic diversity and stand damage of tropical forests caused by logging operations in North Kalimantan, Indonesia. Biodiversitas Journal of Biological Diversity, 23(12). https://doi.org/10.13057/biodiv/d231233

Nasution, H. (1992). Ensiklopedi Islam Indonesia. Djambatan.

Odum, E. P. (1993). Dasar-dasar ekologi/terj. Tjahjono Samingan. Gadjah Mada University Press.

Pujiyanto, S., & Fatimah, R. S. (2016). Buku Siswa Menjelajah Dunia Biologi 1 Untuk Kelas X SMA dan MA Kelompok Peminatan Matematika dan Ilmu-Ilmu Alam. Tiga Serangkai.

Rahmadi, T. (2011). Hukum Lingkungan di Indonesia. Raja Grafindo Persada.

Sakuntala, D., Majid, M. S. A., Aliasuddin, A., & Suriani, S. (2022). Causality between Green Stock Market with Monetary Policy, Global Uncertainty, and Environmental Damage in Indonesia. International Journal of Energy Economics and Policy, 12(6), 215–223. https://doi.org/10.32479/ijeep.13348

Sardar, Z. (1982). Why Islam Needs Islamic Science. New Sceintist.

Soemarwoto, O. (1999). Ekologi, Lingkungan Hidup dan Pembangunan. Penerbit Djambatan.

Subagyo, J. (2002). Hukum Lingkungan, Masalah dan Penanggula-ngannya. Rineka Cipta.

Published
2023-12-31
How to Cite
Djuned, M. (2023). Relasi Manusia dan Lingkungan Hidup dalam Islam. INTHOP: edia ajian endidikan, gama, osial an udaya, 2(2), 124-134. https://doi.org/10.22373/sinthop.v2i2.4080